Duitsland: Hoe je online succesvol wordt bij onze Oosterburen

Heb je een succesvolle website of webshop in Nederland? En ben je van plan om te gaan uitbreiden naar een ander land? De kans is dan groot dat je het dichtbij zoekt en als eerste optie Duitsland overweegt. Als vertaalbureau komen we bijna dagelijks in contact met bedrijven die hun kansen gaan beproeven in Duitsland. En dat is niet zomaar. Duitsland heeft een kansrijke economie, biedt goede mogelijkheden om te ondernemen en heeft een grote markt voor online handel.

Met de tips in dit artikel is de eerste stap naar online succes in Duitsland gezet.

 

Een goede economische uitgangspositie

Voor je een nieuwe markt met je bedrijf gaat betreden is gedegen onderzoek naar de economische situatie in het betreffende land een must. Duitsland biedt veel kansen voor een Nederlandse onderneming. Zo is de economische uitgangspositie van Duitsland veelbelovend:

  • Duitsland heeft een grote groep welvarende consumenten en bedrijven die je product of dienst kunnen afnemen.
  • Duitsland ligt dichtbij Nederland en heeft een goede infrastructuur. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor een eventuele distributie van goederen.
  • Duitsland is onderdeel van de Europese Unie. Dit biedt allerlei voordelen op het gebied van vrij verkeer van mensen en goederen. Ook weet je op veel gebieden waar je aan toe bent, zoals regelgeving, valuta en economische stabiliteit van het land.

 

Ondernemen in Duitsland?

Ga je daadwerkelijk ondernemen in Duitsland, dan is een goede voorbereiding het halve werk. Hoewel je natuurlijk niet van alles op de hoogte kunt zijn, is het wel zo prettig om goed voorbereid aan het avontuur te beginnen. Kennis van de volgende zaken kan in ieder geval geen kwaad.

 

Verdiep je in relevante trends en ontwikkelingen

Zorg dat je op hoogte bent van relevante trends en ontwikkelingen in Duitsland, zoals het economische en politieke klimaat, relevante wet- en regelgeving en alle recente ontwikkelingen in jouw branche.

 

Houd je aan de zakelijke etiquette

Verdiep je in de zakelijke etiquette van Duitsland. Het is altijd handig om te weten hoe je het best kunt gedragen bij zakelijke bijeenkomsten met klanten of zakenpartners. Een aantal verschillen met Nederland zijn onder andere:

  • Belangrijke beslissingen in een organisatie worden in Duitsland vaak genomen door de directeur.
  • In Duitsland is het gebruikelijk om mensen aan te spreken met hun officiële titel. Daarbij is het gangbaar om mensen met u aan te spreken.
  • Duitser hechten bovengemiddeld veel waarde aan punctualiteit, deskundigheid en professionaliteit. Kom dus op tijd naar een bijeenkomst en laat merken dat je verstand van zaken hebt.
  • In het geval je een afspraak hebt gemaakt met een klant of partner in Duitsland, is het heel belangrijk om deze afspraak na te komen.
  • Goed Duits spreken is een pre bij zakendoen in Duitsland.

 

Maak gebruik van hulp van gespecialiseerde organisaties

Er zijn vele organisaties, sommige onafhankelijk, andere commercieel, die je kunnen helpen bij ondernemen in Duitsland. Ook is het soms mogelijk om subsidies te ontvangen voor een gedeeltelijke financiering van je Duitse onderneming. Voorbeelden van organisaties zijn:

  • Enterprise Europe Network (EEN)
  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
  • Exportclub Noord
  • WTC Noord-Nederland

 

Kom alles te weten over online zichtbaarheid en e-commerce

Producten of diensten aanbieden in Duitsland kan tegenwoordig bijna niet meer zonder online actief te zijn. Daarom moet je weten in hoeverre het Duitse online landschap verschilt van Nederland en welke elementen specifiek gelden voor Duitsland. Neem kennis van onder andere:

  • Welke zoekmachine het meest gebruikt wordt.
  • Op welke sociale media je aanwezig moet zijn.
  • Hoe e-commerce werkt in Duitsland.

 

E-commerce in Duitsland

Voor het aanbieden van je producten via een webshop is er een grote markt in Duitsland. Net als in Nederland blijft de omzet van de online verkoop van producten nog steeds toenemen. De e-commerce in Duitsland groeide in 2018 naar een omzet van 65,1 miljard euro. Bovendien vind je in Duitsland een veel grotere afzetmarkt dan in Nederland. Er zijn een aantal kenmerken van de Duitse e-commerce markt waar je rekening mee dient te houden:

  • Slechts 15% van de online handel komt van webwinkels zonder fysieke winkels.
  • Een groot deel van de omzet komt voort uit online marktplaatsen, waarvan Amazon verreweg de grootste speler is op de markt.

 

Amazon en marktplaatsen

De online marktplaats is dus een belangrijke factor om rekening mee te houden wanneer je producten wilt gaan aanbieden in Duitsland. Er bestaan meerdere grote marktplaatsen in Duitsland, maar Amazon is verreweg de belangrijkste om rekening mee te houden. De invloed van Amazon reikt ver, op verschillende manieren:

  • Directe invloed: vrijwel alle online shoppers in Duitsland kopen wel eens iets op Amazon. Ook biedt Amazon veel producten van derde partijen aan.
  • Indirecte invloed: veel mensen gaan eerst naar Amazon om productspecificaties te lezen voor een offline aankoop.

Hiermee willen we aangeven dat het zinvol is om te overwegen om je producten aan te bieden via een online marktplaats zoals Amazon. Maar net zoals je hele online onderneming in Duitsland, vereist dit een hele specifieke strategie.

 

Meertalige SEO en meer

Of je nu een onderneming is Duitsland start of vanuit je Nederlandse onderneming gaat verkopen, een online strategie is tegenwoordig onmisbaar. En of je nu een eigen webwinkel of website hebt of je producten via Amazon verkoopt, een SEO-strategie is noodzakelijk. Om te voorkomen dat je  op de vijfde pagina van Google komt te staan of ergens onderaan bij producten zoeken op Amazon.

 

Wil je meer weten over online strategie, het Duitse online landschap, SEO-factoren en SEO tips voor een meertalige website? Download dan nu ons eBook over online succes in Duitsland.

Gratis eBook voor online succes in Duitsland


Denk jij ook groter en wil je jouw goedlopende webshop of website ook in Duitsland lanceren. Download dan ons eBook vol nuttige tips speciaal ontwikkeld voor ondernemers en marketeers. Zodat jij je ambities ook in Duitsland kunt realiseren.

 

Download eBook

Contact opnemen

 

Wil je meer informatie over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op! Stuur een mail naar sales@nimus.nl of bel 06-11496275.

Je kunt ook je telefoonnummer achterlaten.  Dan bellen we je zo snel mogelijk terug!