Social Media Dag – Waarom je verder moet kijken dan Facebook en Twitter

Social Media Dag - Waarom je verder moet kijken dan Facebook en Twitter


Social media. Of je het nou haat of er niet genoeg van kan krijgen, je gebruikt het waarschijnlijk toch. Voor velen van ons is social media een vast deel van onze dag geworden. Het is onze voornaamste manier van communiceren, of het nou met je familie is via WhatsApp, met je vrienden op Facebook, or met collega’s en zakenpartners via LinkedIn. Vandaag, 30 juni, is Social Media Dag. Vandaar dat we een paar social media platformen extra in het zonnetje willen zetten.

Het is echter belangrijk om te realiseren dat veel landen hun eigen social media platformen hebben. Deze staan los van de giganten zoals Facebook en Twitter, maar hebben evenveel invloed op hoe hun gebruikers communiceren, en in contact komen met bedrijven. Of je nou wilt adverteren via social media, of met je eigen content en aanwezigheid in contact wilt komen met internationale klanten, is het belangrijk om deze platformen te overwegen.

 

1. Xing – Duitsland

De meeste mensen zijn inmiddels wel bekend met LinkedIn. Maar wist je dat landen zoals Duitsland en Frankrijk hun eigen netwerkplatform hebben voor professionals? Xing is bijvoorbeeld een populair sociaal netwerk voor zakenprofessionals in de DACH regio (Duitsland (D), Oostenrijk (A) en Zwitserland (CH)). Wij wilden voor Social Media Dag de populariteit van dit platform testen. We vergeleken de aanwezigheid van 121 bedrijven in de vertaalbranche op Xing met hun aanwezigheid op LinkedIn.

Van deze 121 bedrijven:

  • Waren 76 bedrijven aanwezig op ten minste 1 van deze platformen
  • Hadden 65 bedrijven een LinkedIn account
  • Waren 55 bedrijven actief op Xing
  • Waren 45 bedrijven actief op zowel LinkedIn als Xing

Sommige bedrijven waren slechts op een van de twee platformen aanwezig. Hiervan waren 21 alleen op LinkedIn te vinden, en 10 alleen op Xing.

Dit onderzoek toont duidelijk aan dat Xing een belangrijk netwerk is in Duitsland. Als je bedrijf internationaal georiënteerd is, wat binnen de vertaalbranche uiteraard het geval is, is Xing net zo belangrijk als LinkedIn. Maar ook voor B2B of marketing professionals is Xing een interessante optie om verder te verkennen. Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat Xing op Duitse sprekers is gericht. Je content en advertenties zullen dus vertaald moeten worden naar het Duits. Gelukkig kan een vertaalbureau zoals Nimus translation je hierbij ondersteunen.

 

2. WeChat – China

WeChat is een bekende applicatie die door miljarden gebruikers in China en andere delen van de wereld gebruikt wordt. Het is een multifunctionele app die niet alleen als gebruikt wordt om berichtjes te versturen, maar ook voor mobiel betalen en social media. Het is zonder twijfel de meest populaire app in China. Zo populair zelfs, dat het als tool wordt gebruikt voor interne communicatie binnen bedrijven.

WeChat kan ook veel mogelijkheden bieden voor bedrijven die door willen breken in de Chinese markt. Sinds 2018 kunnen bedrijven uit meer dan 100 landen een ‘Official WeChat Account’ aanmaken om Chinese consumenten te bereiken. Met zo’n ‘Official’ (of ‘Public’) account kun je als bedrijf je producten marketen, je doelgroep up-to-date houden, en bezoekers naar je website trekken. Aangezien andere social media platformen zoals Facebook niet beschikbaar zijn in China, is het van kritisch belang dat je zichtbaar bent op lokale netwerken. Daarnaast is het belangrijk dat je Chinese doelgroep je makkelijk kan vinden. WeChat heeft een ingebouwde zoekfunctie die alleen resultaten binnen de applicatie weergeeft. Jouw aanwezigheid en vindbaarheid op het platform kan je een voorsprong geven. Veel gebruikers vinden het namelijk fijn of voor iets te kunnen zoeken via WeChat en het direct te kunnen kopen, zonder ooit de app te hoeven sluiten.

WeChat is in meerdere landen ter wereld beschikbaar en iedereen kan een account aanmaken, maar het is nog steeds voornamelijk populair bij Chinese gebruikers. Daarom is het belangrijk om je marketing content te vertalen naar het Chinees. Daar helpen wij bij Nimus translations je uiteraard graag mee!

 

3. VKontakte (VK) – Rusland

VKontakte (VK) is de Russische versie van Facebook, en is een grote speler in de sector. Het is een van de meest bezochte websites in Rusland samen met Yandex, een multifunctionele zoekmachine waar we we later een keer op terugkomen. Maar terug naar VK – waarom is dit een belangrijk platform voor bedrijven die internationaal willen doorbreken?

In de eerste plaats is VKontakte een sociaal netwerk voor gebruikers in en rondom Rusland. Het platform is in meerdere talen beschikbaar, maar de meeste gebruikers gebruiken de Russische versie. Ongeveer 90.000 actieve gebruikers loggen dagelijks in op het netwerk, en dat aantal stijgt nog steeds naarmate social media populairder wordt in Rusland.

 

De demografie van een platform is waardevolle informatie mocht het als marketing tool willen gebruiken. Zo zijn de meeste gebruikers van VK jonger dan 34. Maar er is nog meer: onderzoek heeft aangetoond dat advertenties voor recreatieve en gezondheidsproducten en -services erg effectief zijn onder VK gebruikers. Maar ook bedrijven buiten deze sectoren kunnen veel uit dit platform halen. VKontakte heeft, net zoals WeChat, een ingebouwde zoekfunctie. Dit betekent dat jouw bedrijfsprofiel naar voren kan komen als gebruikers naar jouw product or service zoeken. Met een VK profiel hoeven gebruikers minder moeite te doen om je te vinden – en dat is altijd een bonus!

 

Conclusie

Heb je door dit artikel meer geleerd over social media platformen in andere landen? Zelfs de platformen die minder bekend zijn dat grote spelers zoals Facebook, LinkedIn, Twitter etc kunnen miljoenen, soms zelf miljarden actieve gebruikers hebben. En dit waren slechts een paar voorbeelden. Er is een groot aantal kleinere platformen die nog steeds veel invloed hebben op gebruikers en hun koopgedrag. Viadeo, bijvoorbeeld, een Frans sociaal netwerk voor business professionals. Wykop is een Pools platform dat vergelijkbaar is met het Amerikaanse Reddit. En als je in Groot Brittannië woont heb je misschien van Mumsnet gehoord, het grootste Britse platform voor ouders.

Zoals je gemerkt hebt is social media vaak meer gevarieerd dan het soms lijkt. Het is niet alleen een handjevol giganten die de touwtjes in handen hebben (al valt hun invloed niet te ontkennen). Social media omvat ook de kleinere websites en apps waar mensen uit hetzelfde land, die dezelfde taal delen of dezelfde interesses, elkaar op kunnen vinden. Daarom willen wee vandaag, op Social Media Dag, je vragen om ook deze platformen te overwegen wanneer je internationaal zaken wilt doen.

Als je op zoek bent naar een vertaalpartner voor je social media content of advertenties voor internationale platforms, of als je meer wilt weten over hoe je internationale platformen kan aanpakken, neem dan contact op! We staan altijd voor je klaar.

Contact opnemen

 

Wil je meer informatie over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op! Stuur een mail naar sales@nimus.nl of bel 06-11496275.

Je kunt ook je telefoonnummer achterlaten.  Dan bellen we je zo snel mogelijk terug!